Jak informować o obniżce cen produktów i usług od 2023 roku?

przez Maciej Broda
wyprzedaż sale 50%

Być może słyszałaś albo słyszałeś ostatnio o tzw. dyrektywie Omnibus. Jest to jeden z kilku unijnych aktów prawnych, w którym znajdziesz nowe obowiązki dotyczące sprzedaży towarów i usług. Co więcej, od 2023 roku obowiązki te będą obowiązywać dużą część polskich sprzedawców. Jeden z nich dotyczy sposobu informowania o obniżce cen produktów i usług. Ma to zapobiegać nieuczciwym praktykom i fałszywym „promocjom” np. podczas Black Friday. Czy nowe przepisy mają zastosowanie w działalności sportowej? Zdecydowanie mają, o czym za chwilę się przekonasz.

SPIS TREŚCI:

  1. Nowe obowiązki dotyczące sprzedaży produktów i usług
  2. Kto musi informować o najniższej cenie podczas obniżek?
  3. Kiedy trzeba informować o najniższej cenie w okresie ostatnich 30 dni?
  4. Jak prawidłowo informować o obniżce cen?
  5. Kary finansowe
  6. Podsumowanie. Pomoc prawna

1. OD 2023 NOWE OBOWIĄZKI informacYJNE PRZY OBNIŻKACH cen produktów i usług

Z treści dyrektywy unijnej jednoznacznie wynika, że obowiązek informowania o najniższej cenie dotyczy obniżek cen towarów.

A co z usługami? Z wytycznych do dyrektywy wynika, że przedsiębiorca nie ma obowiązku informowania o obniżkach cen oferowanych usług.

Wytyczne dotyczące wykładni i stosowania art. 6a dyrektywy 98/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony konsumenta przez podawanie cen produktów oferowanych konsumentom

Dyrektywa w sprawie podawania cen ma zastosowanie do „produktów”, które należy traktować w kontekście tej dyrektywy jako „towary”. „Towary” są zdefiniowane w innych przepisach unijnego prawa ochrony konsumentów jako rzeczy ruchome. W związku z tym dyrektywa w sprawie podawania cen, w tym art. 6a, nie ma zastosowania do usług (w tym usług cyfrowych) ani do treści cyfrowych.

Pomimo to, nowe obowiązki dotyczą również obniżek cen oferowanych usług. Dlaczego? Ponieważ przepisy dyrektywy zostały wprowadzone do ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług. A konkretnie do artykułu 4 ust. 2 ustawy.

Przepis ten wchodzi w życie 1 stycznia 2023 roku.

Art. 4 ust. 2 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług:

W każdym przypadku informowania o obniżeniu ceny towaru lub usługi obok informacji o obniżonej cenie uwidacznia się również informację o najniższej cenie tego towaru lub tej usługi, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

W skrócie: obniżasz ceny produktów i usług? Informuj również o najniższej cenie tego towaru lub usługi w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Czy dotyczy to każdej obniżki? Nie dotyczy, przeczytasz o tym za chwilę.

Co oznacza to dla branży sportowej? Konieczność przemyślenia akcji promocyjnych i dostosowania sklepów i ofert do nowych przepisów.

Jeżeli Twój klub prowadzi sklep w ramach działalności gospodarczej będzie musiał uwzględnić nowe przepisy podczas prowadzenia akcji promocyjnch.

Jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą jako trener personalny i stosujesz zniżki podczas Black Friday, musisz informować o najniższej cenie w okresie 30 dni przed wprowadzeniem zniżki.

Oczywiście to tylko przykłady, które można mnożyć.

Laptop, myszka i wieszak z napisem sale (wyprzedaż)
Zdjęcie autorstwa Karoliny Grabowskiej, źródło: Pexels

2. Kto musi informować O NAJNIŻSZEJ CENIE przy obniżkach cen?

Nowe obowiązki dotyczą przedsiębiorców, którzy sprzedają towary lub usługi konsumentom. Będą to między innymi:

  • Osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, np. trenerzy,
  • Kluby sportowe prowadzące działalność gospodarczą, w tym kluby działające w formie stowarzyszeń i fundacji,
  • Organizatorzy szkoleń i turniejów sportowych,
  • Inne organizacje posiadające status przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy – prawo przedsiębiorców, np. spółki jawne i komandytowe.

Przedsiębiorcami są również wspólnicy spółki cywilnej, w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej. Zwracam na to uwagę, ponieważ zdarza się, że zajęcia treningowe są prowadzone również w ramach spółki cywilnej. Podkreślam jednak, że spółka cywilna nie jest klubem sportowym w rozumieniu obowiązujących przepisów.

Więcej wątpliwości pojawia się przy sprzedaży produktów i usług innym przedsiębiorcom (B2B).

Celem dyrektywy była ochrona konsumentów. Polskie przepisy nie są jednak spójne z przepisami unijnymi. Według mnie obowiązek informowania o najniższej cenie nie dotyczy sprzedaży na rzecz innych przedsiębiorców, jednak stan prawny ciągle jest niejasny. Nie określono wprost sytuacji prawnej przedsiębiorców na prawach konsumenta.

Czekam na jasne stanowisko UOKiK w tej sprawie, Wówczas zaktualizuję wpis. Na tym etapie mogę doradzić Ci, byś wprowadziła lub wprowadziła takie same zasady obniżania cen – zarówno wobec przedsiębiorców jak i konsumentów.

3. KIEDY TRZEBA informować o najniższej cenie w okresie ostatnich 30 dni?

Zmiana przepisów nie oznacza, że przy każdym obniżeniu ceny usług i towarów należy informować o najniższej cenie obowiązującej przez 30 ostatnich dni. Od czego zatem zależy powstanie tego obowiązku? Sprawdźmy na poszczególnych przykładach.

Wyprzedaże, promocje, oferty specjalne

Promocje, wyprzedaże, oferty specjalne itd. stwarzają wrażenie obniżki cen, Dlatego należy podać „wcześniejszą” cenę, niezależnie od tego, czy ogłoszenie o obniżce ceny wskazuje na mierzalną obniżkę ceny.

Ogólne oświadczenia marketingowe, porównywanie cen

Informacji o najniższej cenie nie trzeba podawać w razie publikacji ogólnych oświadczeń marketingowych, np. „najlepsze/najniższe ceny”. Promują one wprawdzie ofertę sprzedawcy poprzez porównanie jej z ofertami innych sprzedawców, lecz nie odwołują się do obniżki cen lub stwarzania wrażenia, że została ona zastosowana.

Nowe przepisy nie mają zastosowania do innych technik promowania przewagi cenowej, które nie są obniżkami cen, takich jak porównywanie cen i oferty wiązane (warunkowe, np. wielosztuki).

Oczywiście takie oświadczenia mogą podlegać innym ograniczeniom, wynikającym z przepisów o ochronie konkurencji lub zwalczaniu nieuczciwych praktyk rynkowych.

Wahania cen i programy lojalnościowe

Nowe obowiązki nie dotyczą również wahań cen które nie wiążą się z komunikowaniem konsumentom obniżki cen. Przykładem są m.in. programy lojalnościowe czy spersonalizowane obniżki cen (np. zniżka z okazji urodzin). Obowiązek informowania o najniższej cenie nie dotyczy również obniżenia ceny dla towarów „powystawowych” „po zwrotach” itp.

4. Jak można informować o obniżce cen?

W ustawie o informowaniu o cenach towarów i usług nie ma informacji, jak w praktyce stosować nowe przepisy. Na szczęście więcej wskazówek znajdziesz w wytycznych wydanych przez Komisję Europejską. Zgodnie z wytycznymi o obniżce możesz poinformować między innymi w następujący sposób:

  • w ujęciu procentowym, np. „20% taniej
  • w postaci konkretnej kwoty, np. „150 złotych taniej”,
  • poprzez podanie nowej (niższej) ceny wraz z podaniem poprzednio stosowanej (wyższej) ceny, np. „teraz 50 złotych, było 100 złotych” lub „50 zł/100 zł”,
  • poprzez przedstawianie aktualnej ceny jako ceny „wyjściowej” lub podobnej i podanie wyższej ceny jako nadchodzącej ceny normalnej, np. „teraz 100 złotych, od 8 stycznia 2023 r. – 150 złotych„.

 

Informacja o obniżce cen towarów i usług oferowanych do sprzedaży na krócej niż 30 dni

O najniższej cenie należy poinformować również, jeżeli dany towar lub dana usługa są oferowane do sprzedaży w okresie krótszym niż 30 dni. Wówczas obok informacji o obniżonej cenie należy opublikować również informację o najniższej cenie tego towaru lub tej usługi, obowiązującej w okresie od dnia rozpoczęcia sprzedaży towaru lub usługi do dnia wprowadzenia obniżki.

Informacja o towarach z krótkim termin przydatności

W przypadku towarów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności (zwykle są to różnego rodzaju produkty spożywcze), obok informacji o obniżonej cenie uwidacznia się informację o cenie sprzed pierwszego zastosowania obniżki.

5. Kary za brak informowania podczas obniżek CEN

Pamiętaj o zmianach. W razie niewykonania nowych obowiązków, wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej może nałożyć karę pieniężną do wysokości 20 000 zł.

Co więcej, jeżeli przedsiębiorca nie wykonał nowych obowiązków co najmniej trzykrotnie w okresie 12 miesięcy, licząc od dnia, w którym stwierdzono naruszenie tych obowiązków po raz pierwszy, wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej może nałożyć karę pieniężną do wysokości 40 000 zł.

PODSUMOWANIE. POMOC PRAWNA

W dużym skrócie do najważniejszych zmian będą należały:

  • obowiązek podania obok informacji o obniżonej cenie również informacji o najniższej cenie tego towaru lub usługi, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki,
  • w przypadku towarów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności – obowiązek podania informacji o obniżonej cenie oraz informacji o cenie sprzed pierwszego zastosowania obniżki.

Jeżeli potrzebujesz pomocy prawnej w związku z Twoją działalnością, możesz skorzystać z moich usług. Mogę Ci pomóc między innymi poprzez udzielenie konsultacji prawnej – w formie pisemnej, wideokonferencji lub rozmowy telefonicznej.

Potrzebujesz pomocy prawnej w związku z nowymi obowiązkami prawnymi? Skontaktuj się ze mną

Możesz skontaktować się ze mną mailowo lub telefonicznie

Możesz również wysłać wiadomość korzystając z formularza kontaktowego

    Zgadzam się na przetwarzanie danych osobowych w powyższym formularzu w celu umożliwienia nam kontaktu zwrotnego drogą elektroniczną.

    Administratorem Twoich danych osobowych będzie Maciej Broda. Szczegółowe informacje o przetwarzaniu danych osobowych znajdują się w polityce prywatności.

    0 komentarz

    Może Ci się spodobać również

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    0
    Dodaj komentarzx